Underlivet luktar
25.02.2024
Har aldrig märkt att mitt underliv skulle ha luktat förr, men nu kan jag till exempel när jag sitter i klassrummet plötsligt känna lukten av mitt underliv/ flytningarna (vet inte riktigt vad det är som luktar), och jag kan inte beskriva lukten men det luktar heller inte som det brukar lite äcklig lukt faktiskt, vad beror detta på? Jag e helt säker på att andra också känner lukten men för hoppningsvis vet de inte att det är jag. Delfinen<3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2024
Hej,
Det att underlivet luktar annorlunda än det brukar är oftast ett tecken på att bakteriefloran är fel. Alltid vet man inte vad det beror på att det blir så, för även saker som verkar ganska "harmlösa" kan ha en inverkan, det beror helt enkelt på hur känslig man är just då. Så t.ex. det att man har sex utan kondom och killen får utlösning inne i slidan kan leda till att pH-värdet blir fel, och att fel bakterier då tar över. Likaså kan t.ex. bad i badtunna eller användning av tvål då man tvättar sig i underlivet ha en inverkan. Det innebär alltså inte att det alltid blir så för alla, men att det kan bli så för en del.
Jag föreslår att du börjar med att besöka apoteket och köpa vagitorier som är ämnade får att hjälpa slidan återfå sin naturliga pH-balans. T.ex. Vagi-C eller Vagisan. Dessa kan köpas utan recept och du lägger in en vagitorie i slidan på kvällen då du går och lägger dig. Följ anvisningarna som finns i paketet. Kom ihåg att tvätta dig enbart med vatten då du tvättar underlivet, inte någon tvål (inte heller tvål som utger sig för att vara anpassad för underlivet.) Då behandlingen är över får du följa med situationen. Om problemen återkommer eller kvarstår så skall du kontakta preventivrådgivningen eller en läkare som kan lägga remiss till en bakterieodling så att man får kolla upp exakt vilken bakterie som orsakar problemen, eftersom det finns vissa bakterieinfektioner som kräver receptbelagd behandling för att gå över.
Bakterieodlingen går till så att barnmorskan/läkaren lägger en remiss till laboratoriet. På laboratoriet kan du själv gå in på toaletten och du får en bomullspinne som du för in i slidan och rör runt. Sedan läggs pinnen i ett provrör och du får vänta på resultatet. Det tar några dagar innan man får provsvaren. På basen av dessa kan läkaren skriva ut en medicin som fungerar.
Men det är mycket möjligt att dina besvär kan försvinna bara med hjälp av vagitorierna som du kan köpa utan recept. Vissa tjejer är väldigt känsliga för förändringar i slidans pH-värde, så att det t.ex. uppstår problem i samband med mensen då pH-värdet förändras. Vid behov kan man då använda samma vagitorier i förebyggande syfte.
Hoppas att det löser sig snabbt.
Kram,
Tessi